Welke propeller voor een buitenboordmotor

HOE KIES U DE JUISTE PROPELLER VOOR UW BUITENBOORDMOTOR ?

Geval nr. 1: U wilt een propeller vervangen die al aan uw boot is aangepast.

Demonteer de propeller en inspecteer vervolgens de naaf (cilindrisch centraal deel) en de zijkanten. Je zou een referentie moeten vinden zoals: 13 1/2 X 14 bijvoorbeeld, of 13 1/2 is de diameter en 14 is de steek, uitgedrukt in inches. Ter herinnering: 1 inch = 2,54 cm

IDENTIFICATIE VAN DE DIAMETER EN PITCH GEGRAVEERD OP DE PROPELLERNAAF

hier een Yamaha 13 1/2 X 14 propeller van buitenaf gezien (achterkant van de propeller)      

Bij Yamaha kunt u ook een fabrikantreferentie van het type 68V-45941-00-EL vinden.

Als u deze informatie heeft gevonden, kunt u hier onze propellers per merk vinden :

Onze propellers per merk :

PROPELLER VOOR MOTORPROPELLER VOOR MOTORPROPELLER VOOR MOTORPROPELLER VOOR MOTOR

Indien u twijfelt, aarzel dan niet om CONTACT MET ONS OP TE NEMEN

Geval nr. 2: U moet een motor uitrusten die u zonder propeller hebt gekocht, u hebt de referentie van de bestaande propeller niet gevonden of u vervangt de motor van uw boot.

In alle gevallen moet de keuze van de propeller worden gemaakt op basis van het optimale bedrijfstoerental van de motor en onder gebruikelijke bedrijfsomstandigheden. Dit is om optimale motorprestaties te garanderen, slijtage te beperken en motorbreuk te voorkomen.

Alle buitenboordmotoren hebben een optimaal werkbereik, dat door de fabrikant doorgaans tussen 4500 en 6000 tpm ligt. Deze informatie vindt u iets verderop.

Gebruikelijke bedrijfsomstandigheden ? Het is alleen de vraag: hoe beladen is de boot meestal als u hem meeneemt ? Vertrek jij altijd met 2 vrienden, met een koelbox vol ijs en een volle tank brandstof ?

Als dat zo is, moeten we mikken op de nieuwe propeller die ervoor zorgt dat de motor goed draait met deze belasting aan boord.

Belangrijke opmerking: een te laag toerental leidt tot vroegtijdige en ernstige motorslijtage. Als het toerental te hoog is, kan de motor eenvoudigweg kapot gaan.

Optimaal toerental van uw motor per merk :

OPTIMAAL MOTORTOERENTALOPTIMAAL MOTORTOERENTALOPTIMAAL MOTORTOERENTALOPTIMAAL MOTORTOERENTAL

Zodra deze informatie is gevonden, voert u een maximale snelheidstest uit met de boot, waarbij u op volgas trimt om de maximale snelheid te vinden voordat u gaat caviteren. Onthoud de bereikte maximale snelheid.

Heeft uw bootmotor geen toerenteller ? Je zult jezelf ermee moeten uitrusten, zelfs tijdelijk. Als u er geen kunt vinden, hebben we een universeel model beschikbaar op onze site.

De toerenteller kunt u hier bestellen.

Voorbeeld van een concreet geval : 

Als uw motor bijvoorbeeld een Yamaha F80 is. Hij moet tussen de 5000 en 6000 tpm draaien. Dus idealiter 5500.

Uw motor draait bij volgas slechts 4800 tpm. De spoed van de propeller is daardoor te groot, je moet een “kortere” propeller kiezen. Als de huidige propeller een 13 x 19 is, kan deze vervangen worden door een 13 x 17. Dat is 2 inch minder.

Voor een stap van 1 inch minder winnen we 300 tpm en omgekeerd, voor een stap van 1 inch meer, verliezen we 300 tpm.

Dus met de 13

Samenvattend:

Als uw motor niet genoeg toerental maakt, moet u een kleinere spoed kiezen. Als de motor te veel toeren maakt, moet u een grotere spoed kiezen.

Pro-tip :

Bepaal nauwkeuriger het toerental dat uw motor bij volgas haalt met behulp van de trim.

WAARSCHUWING: het uitvoeren van een snelheidstest vereist voorzichtigheid, doe dit indien mogelijk door twee personen. De één staat aan het roer, de ander kijkt naar de toerenteller. Draag altijd een reddingsvest. Respecteer de snelheid in de 300m-zone. Voer uw test uit op kalme zee.

Onder normale bootbelasting en perfecte veiligheid verlaat u de 300m-zone met de motor in de laagst mogelijke stand en accelereert u vervolgens geleidelijk volledig. Zodra u volgas geeft, verhoogt u de motor met de trimschakelaar op de bedieningskast en houdt u deze 1 seconde ingedrukt totdat de snelheid begint toe te nemen.

Luister naar de motor en verhoog vervolgens de motor opnieuw door de schakelaar 1 seconde ingedrukt te houden. Op een gegeven moment zal het toerental merkbaar toenemen en zal de boot meer snelheid krijgen. Blijf klimmen totdat de motor "rommelt", je voelt ook een trilling. Maak je geen zorgen, het is cavitatie van de propeller, niets ernstigs als je de maximale snelheid niet overschrijdt...

Verlaag de motor met kleine druk zodat u dit geluid niet meer hoort en kijk op welke snelheid u rijdt. Als u op de optimale snelheid van de fabrikant zit, is uw propeller perfect geschikt. Anders heeft u nu precies een idee met welke propeller u het juiste motortoerental kunt bereiken.

Indien u twijfelt, aarzel dan niet om CONTACT MET ONS OP TE NEMEN